Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Aktualności

Gala Parowozów w Jaworzynie Śląskiej

Autor wpisu: muzeumtechniki
Data publikacji: 18.09.2012

Dnia 29 września 2012 r. (sobota) w Jaworzynie Śląskiej odbędzie się po raz drugi międzynarodowy zlot zabytkowych parowozów.

Do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa, znajdującego się w zabytkowej lokomotywowni z przełomu XIX i XX wieku, przyjadą parowozy z Niemiec, Czech i Polski. Organizatorzy spodziewają się sześciu parowozów, w tym parowozu produkcji BR35 1019-5 wyprodukowanego w zakładach BORSIG Berlin w 1936. To parowóz pospieszny o masie 175 t, poruszający się z prędkością maksymalną 130 km/h. W 1936 roku kosztował 193 521 Reichsmarek. Dziś pozostaje on własnością Lausitzer Dampflok Club e.V. z Cottbus.

Kolejnym parowozem, który zawita w Jaworzynie Śląskiej będzie BR52 8080-5 niemiecka lokomotywa wojenna o uproszczonej konstrukcji, zbudowana w 1944 roku w zakładach Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin. Aktualnie należy ona do Ostsächsische Eisenbahnfreunde e.V.z Lobau. Gościem z Czech będzie parowóz 213.901 – lokomotywa przemysłowa, zbudowana do prowadzenia prac manewrowych, wyprodukowana w 1954 roku w zakładach Českomoravská Koleben Daňek, odrestaurowany przez Klub Przyjaciół Pojazdów Kolejowych z BRNA.


Polskie parowozy będzie reprezentować TKt48-18 – tzw. tendrzak, służący do prowadzenia składów towarowych i lekkich pociągów osobowych w obrębie dużych aglomeracji miejskich. Lokomotywa zbudowana w zakładach Im. Józefa Stalina w Poznaniu (Dawniej Zakłady Im. Hipolita Cegielskiego) w 1951 roku. W 2010 roku została poddana naprawie głównej w zakładach Interlok Piła, po czym wróciła na tory. Masa parowozu to 98t, moc 1060 KM, pozwala osiągnąć prędkość 80 km/h.
Z parowozowni Wolsztyn przyjedzie Ol49-59 – jeden z całej serii polskich parowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich lub lekkich składów pospiesznych. Moc 1290 KM pozwalała osiągnąć prędkość 100 km/h. Lokomotywa Ol49-59 wyprodukowana została w 1953 roku w Zakładach Im. Feliksa Dzierżyńskiego (Dawniej: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie).


Zabytkowe parowozy po powitaniu na stacji w Jaworzynie Śląskiej o godzinie 11.30 wjadą na teren Muzeum, gdzie odbędzie się ich prezentacja. Zademonstrowane zostaną czynności wykonywane przy codziennej obsłudze parowozu, tj. uzupełnianie węgla, nalewanie wody przed wyjazdem w trasę, kontrola i regulacja maszyn.
Odwiedzający Muzeum będą mogli wejść do wybranych parowozów, dowiedzieć się czegoś o ich działaniu, historii, a także o przebytych trasach. Pokazy ruchu zabytkowych parowozów na terenie lokomotywowni będą trwały przez cały dzień .
Szczególną atrakcją dla koneserów teatru i muzyki alternatywnej będzie wieczorny koncert na terenie Muzeum. W roli aktorów wystąpią parowozy, które w szczególnej aranżacji, w otoczeniu świateł, pary i fantastycznych dźwięków twórców zespołu Babu Król stworzą niepowtarzalne artystyczne wrażenia.3
Parowozy z ,,duszą” w towarzystwie olbrzymich lalek, stworzonych i poruszanych przez członków grupy teatralnej ,,Klinika Lalek”, zaprezentują bajeczny świat opowiedziany oczami maszyn epoki pary. Premiera spektaklu rozpocznie się o godz. 19.00 a zakończy się pokazami ogni sztucznych.
Finał Gali Parowozów będzie miał miejsce nocą i będzie połączony z koncertami muzycznymi w ramach Dni Jaworzyny Śląskiej.

Więcej TU.

Podziel się:  

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Szukaj