Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Aktualności

Zagrajcie w dziedzictwo!

Autor wpisu: Mapa Kultury
Data publikacji: 08.06.2011

Szukacie dobrego pomysłu na aktywne spędzanie czasu w plenerze i przed komputerem? Naukę, przygodę i dobrą zabawę? Chcecie poznać miejsca i osoby, które zmieniły bieg życia Waszej okolicy; nauczyć się posługiwania nowoczesnymi narzędziami dostępnymi za darmo w Internecie, sprawdzić się w roli promotorów dziedzictwa swojej miejscowości? Uczniów, harcerzy, bywalców bibliotek i domów kultury, kolonistów oraz rodziny zapraszamy do konkursu Graj w dziedzictwo.

Organizatorzy i temat
Konkurs Graj w dziedzictwo jest organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Narodowy Instytut Dziedzictwa (NID) w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa. W 2011 roku, szczególnym dla Polski, która tym razem będzie gospodarzem Europejskiego Forum Dziedzictwa, tematem przewodnim są KAMIENIE MILOWE. W porównaniu z tematami z lat ubiegłych – zabytkami techniki i zabytkami militarnymi – jest on o wiele szerszy i daje niemal nieograniczone pole do popisu.
 
Kamienie milowe
Kamienie milowe, inaczej mówiąc, epokowe wydarzenia – to w dziejach Polski, np. Unia Lubelska, Bitwa Warszawska czy Konstytucja 3 maja. W skali lokalnych społeczności może to być każde wydarzenie lub proces (czasami wywołany przez konkretną osobę), który w znaczący sposób wpłynął na zmianę sposobu myślenia ludzi i jakości życia.
 
Wybór tematu
Zespół, który będzie przygotowywał pracę konkursową (informacje na temat tworzenia zespołu TUTAJ) na początku ustala jej temat. Warto temu poświęcić więcej czasu, żeby w połowie wszystkiego nie zmieniać. Dobry temat to taki, którego zgłębienie nauczy twórców i uczestników gry czegoś nowego, zwróci ich uwagę na wyjątkowość lokalnego dziedzictwa. Trafność wyboru tematu, jego mądre i zwięzłe uzasadnienie oraz dobór obiektów i osób przywołanych w grze będą punktowane w kategorii „wartość edukacyjna”. Przykłady kamieni milowych z różnych epok i sposoby uzasadnienia znajdziecie na stronie konkursu w zakładce „Wybór tematu z uzasadnieniem” w rozdziale „Działania krok po kroku”.
 
Rejestracja
Kiedy zespół okrzepnie, temat zostanie wybrany i zaakceptowany, pora zaplanować działania, również w czasie, i podzielić się nimi (więcej: TUTAJ). Na tym etapie można się już zarejestrować w konkursie, wysyłając zgłoszenie do CEO. Najpierw trzeba uważnie przeczytać regulamin i załączone do niego oświadczenie, a następnie wypełnić formularz zgłoszenia zamieszczony TUTAJ. Prace wysłane bez uprzedniej rejestracji i podpisanego oświadczenia nie wezmą udziału w konkursie.
 
Opracowanie scenariusza gry
Zarejestrowany w konkursie zespół opracowuje scenariusz gry terenowej nawiązującej do wybranego tematu. Zasady tworzenia gier, wskazówki i gotowe gry można znaleźć w zakładce „Opracowanie scenariusza gry”. Ten etap będzie punktowany w kategorii „wartość edukacyjna”.
 
Promocja
Kolejnym zadaniem, przed jakim stanie zespół, jest wypromowanie gry wśród mieszkańców i turystów. Sposoby, jak to zrobić, i wzory przydatnych dokumentów znajdują się w zakładce „Promocja”. Konkurs Graj w dziedzictwo jest związany z Europejskimi Dniami Dziedzictwa, dlatego szczególnie zachęcamy zespoły do przeprowadzenia wymyślonej gry w czasie EDD, które w 2011 roku wypadają 10–11 września i 17–18 września. Będzie to wyjątkowa okazja do sprawdzenia teorii w praktyce, a także możliwość podzielenia się z innymi swoją wiedzą i umiejętnościami. Szansa na odczucie dumy i satysfakcji z dobrze wykonanej pracy. Rekomendujemy nawiązanie współpracy z lokalnymi władzami, aby uzyskać pomoc przy promocji i przeprowadzeniu gry. W razie potrzeby CEO i NID również służą pomocą, wystarczy nas odpowiednio wcześniej uprzedzić. Działania promocyjne będą punktowane w kategorii „wartość obywatelska”.
 
Przeprowadzenie gry
Przeprowadzenie gry to wielki sprawdzian zdolności organizacyjnych całego zespołu. Czy wszystko zostało przygotowane? Czy nie brakuje jakiegoś rekwizytu? Czy każdy wie, co ma robić? Czy gra została dobrze zaplanowana w czasie? Czy zadania są zrozumiałe dla wszystkich uczestników? Warto wykorzystać przyjaciół, znajomych i rodziców i przeprowadzić próbę generalną.
 
Przygotowanie relacji
Praca konkursowa powinna mieć formę relacji z kolejnych etapów pracy zespołu, dlatego należy pamiętać o dokumentowaniu – aparatem bądź kamerą – wszystkiego, co działo się z zespołem od momentu jego powstania. Szczególnie zachęcamy do spróbowania sił przy wykorzystaniu nowych narzędzi, np. Prezi, czy przygotowania fotoreportażu w formie fotokastu. Informacje na ten temat można znaleźć w zakładce „Relacja z działania”. Specyfikacja techniczna form relacji dopuszczonych do udziału w konkursie znajduje się w regulaminie. Utwory niespełniające jej wymogów zostaną odrzucone z przyczyn formalnych. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na prawa autorskie, zwłaszcza przy wykorzystywaniu muzyki popularnych twórców dostępnej w sieci. Więcej na ten temat TUTAJ. Relacje naruszające prawa autorskie nie będą mogły być przez nas publicznie rozpowszechniane. Atrakcyjność relacji i jej oryginalność będą punktowane w kategorii „wartość wizualna”.
 
Inne informacje
Dodatkowo będzie można zdobyć punkty w kategorii „zgodność z tematem”, w której jury oceni stopień realizacji poszczególnych etapów działania.
Konkurs rusza 1 czerwca i trwa do 10 listopada 2011 roku. Wyłonienie laureatów nastąpi do 30 listopada 2011 roku.
 
Rekomendacje
Relacja przygotowana na konkurs Graj w dziedzictwo to nie tylko możliwość zdobycia nagrody. To przede wszystkim okazja do twórczego spędzenia letnich miesięcy, zaistnienia w lokalnej społeczności i szansa na zdobycie nowych umiejętności w dziedzinie obsługi nowoczesnych narzędzi multimedialnych. Relację, oraz materiały powstałe w trakcie pracy nad nią, warto umieścić na innych stronach i portalach:
 
  • Na portalu Mapa Kultury – jako wpisy na temat osób i miejsc przywołanych w grze. Zaawansowane prace mogą stworzyć całe ścieżki edukacyjne.
  • Na Edutubie – skarbnicy projektów CEO.
  • W ramach programu CEO Młodzi Aktywiści Prezydencji (MAP), ponieważ tegoroczne EDD odbywają się w trakcie Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej.
  • Wreszcie jako Gimnazjalny Projekt Edukacyjny (GPE), który musi zrealizować każdy gimnazjalista.
 
Kontakt:
Adam Lisiecki (NID): alisiecki@nid.pl, nr telefonu: 22 826 02 39 w. 134.
Anna Majewska (CEO): anna.majewska@ceo.org.pl

Podziel się:  

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Szukaj