Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kalendarz

Performing Data. Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss

Data wydarzenia: 20.4-26.6.2011

Wystawa jest przeglądem dorobku artystycznego Moniki Fleischmann i Wolfganga Straussa, od Virtual Reality („Home of the Brain”) do Mixed Reality („Murmuring Fields”), od Fluid Interface („Liquid Views”) do Floating Interface („Media Flow”). Interaktywność jako rozszerzanie zmysłu dotyku jest podstawową strategią ich pracy – interaktywność wraz z jej kompleksowym związkiem z rzeczywistością, re-prezentacją i obecnością. Artyści przedstawiają ciało jako interfejs oraz punkt przecięcia się z pozbawioną ciała informacją cyfrową. Zanurzenie w przepływie danych powoduje twórcze momenty zaburzenia i napięcia, a w konsekwencji – poczucie namacalnej fizycznej obecności.

Zamysłem artystów jest spowodowanie zaburzenia w percepcji i sprowokowanie widzów do aktywnego uczestnictwa. W „Liquid Views”, widzowie mogą zobaczyć odbicie swoich twarzy na ekranie, zaś kiedy go dotkną obraz rozmyje się, tak jak to się dzieje na powierzchni wody. Odbicie jest nie tylko poetycznym badaniem pamięci i zapomnienia. Jest to także wywołane technologią doświadczenie obrazowania, które ukazuje nam nas samych z zewnątrz. Praca podkreśla dwoistość „pomiędzy obserwacją świata i obserwacją samego siebie (samopoznaniem), a przy okazji – zmysłowy związek napięcia między niematerialnością świata wirtualnego oraz materialnością ciała” (Claudia Gianetti, 2004). Obraz archiwum jako żywej bazy danych („Netzspannung.org”), połączony z zastosowaniem mapowania semantycznego, staje się narzędziem kognitywnym a także rodzajem sztuki wiedzy. Obraz i tekst splatające się w jeden Strumień Medialny [Media Flow] dają widzowi sugestywny obraz zarówno archiwum jako całości jak i poszczególnych dokumentów. Zainscenizowanie codziennych wiadomości w postaci głośnego czytania performatywnego w przestrzeni miejskiej konfrontuje przechodniów z fragmentami opinii pochodzących z mass mediów a także od pojedynczych osób („Energy-Passages”). Przypomina to Derricka de Kerckhove odwołującego się do poetyckiego eseju Williama Butlera Yeatsa „The Emotion of Multitude”, w którym ukazane jest poczucie strachu w momencie kiedy zdajemy sobie sprawę z tylu jednoczesnych obecności. Sztuka mediów eksperymentuje z technologiami, eksploruje granice ich możliwości i tworzy własne narzędzia. Monika Fleischmann i Wolfgang Strauss stosują interfejsy oraz metody wizualizacji danych, by przywoływać wiedzę oraz poznanie. Będąc artystami medialnymi używają laboratoriów badawczych jako przestrzeni artystycznej, naukowej i percepcyjnej w celu poszerzania zakresu estetyki mediów, a także jako narzędzia pracy twórczej. Postrzegają siebie nie tylko jako twórców, ale także jako artystów-badaczy. Swoje prace prezentują nie tylko w muzeach, ale także na konferencjach naukowych. Wystawa, na którą składają się prace z wczesnych lat dziewięćdziesiątych, przedstawia dokonania artystyczne realizowane w ramach Media Arts Research Studies. MARS został zainicjowany przez artystów i działa do dziś. Są oni również współzałożycielami  kolektywu Art+Com w Berlinie (1987), dyrektorami do spraw badań w GMD – German National Research Center for Information Technology (1997), działają w Fraunhofer Institute for Media Communication (IMK) oraz Fraunhofer Institute for Intelligent Analysis and Information Systems (IAIS) w Sankt Augustin w Niemczech (od 2001 r.).

Niemieccy artyści i naukowcy, Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, uchodzą za pionierów  interaktywnej sztuki mediów. Od samego początku ich artystyczno-naukowej działalności posługują się komputerem jako narzędziem i jako medium. Ich eksperymentalne badania koncentrują się na interaktywności w sztuce i szeroko rozumianej nauce oraz na poszerzonej i sieciowej przestrzeni jako interfejsu do ciała i umysłu. Uczyć się nowego ze starego –   to jedna z metod pracy z nowymi mediami, którą opracowali na własny użytek. Ich koncepcje dotyczące wizualizacji informacji oraz skomputeryzowane modele nawigacji i dialogu  kształtują już od dwudziestu lat rozwój nowej technokultury w odniesieniu do interaktywności. Twórczość Moniki Fleischmann & Wolfganga Straussa została uhonorowana nagrodą  „Złotej Nike” czyli Prix Ars Electronica oraz wieloma innymi wyróżnieniami i jest archiwizowana w ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe.

http://fleischmann-strauss.de/monika-fleischmann

http://fleischmann-strauss.de/wolfgang-strauss

Data publikacji: 21.04.2011

Źródło: NCK

Podziel się:  

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Miejsce wydarzenia


województwo: pomorskie, powiat: m. Gdańsk
Gdańsk, Jaskółcza 1

Organizatorzy

Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
office@laznia.pl, +48583054050
Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter