Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kalendarz

55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień"

Data wydarzenia: 21-29.9.2012

55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień jest największą w Polsce międzynarodową imprezą poświęconą muzyce współczesnej.

 

55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (21-29 września 2012) to „Warszawska Jesień… z głosem”. To hasło odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem. A więc opera? Też, ale jako szczególny przypadek.  Ponieważ chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew.

Stąd w programie różnorodne formy instrumentalne „mówiące” jak Speakings Jonathana Harvey’a na orkiestrę i elektronikę, utwór w którym kompozytor kształtuje brzmienie orkiestrowe kierując się analizą spektralną głosu mówiącego człowieka, lub Ein Brief Mauricio Kagela, z którego to tytułowego listu – miłosnego – słyszymy jedynie początkowy zwrot: „Meine Liebe”, dalej zaś solistka śpiewa pełne ekspresji frazy bez słów, których obecność wyraźnie się jednak wyczuwa. Podobnie w utworze na śpiew alikwotowy i orkiestrę On a Sufficient Condition… amerykańskiego kompozytora i wokalisty Kena Ueno. Muzyka obywa sie bez słów, ale jest podszyta mową dziecka (tegoż Ueno w wieku lat sześciu), którą w początkowym fragmencie słyszymy odtwarzaną z boomboxu. Także Kryštofa Mařatki Zvěrohra, cykl pieśni antropoidalnych (określenie kompozytora), dobrze egzemplifikuje ten sposób podejścia do muzyki. „Utwór przywodzi na myśl prymitywne wokalne wyrażenia pierwszych ludzi, którzy - poza gestem - zaczynają odkrywać inne możliwości komunikowania się: złożoną całość dźwięków wydawanych głosem, którym przypisują konkretne znaczenia” (z komentarza autorskiego).  

 

Użyte wyżej Gombrowiczowskie słowo „podszyta“ odsyła nas do szczególnego wydarzenia, quasi opery, opartej na Gombrowiczowskim tekście Historii. Rzecz autorstwa Oscara Strasnoy’a przeznaczona wyłącznie dla śpiewaków – Neue Vocalsolisten, którą to znakomitą grupę ze Stuttgartu będziemy gościć ponownie.

 

Tegoroczna idea w oczywisty sposób wiąże się też z różnorodnymi formami, łączącymi muzykę z pozamuzycznymi środkami wypowiedzi. I tak, oprócz Historii, nastąpi polskie prawykonanie utworu  Georgesa Aperghisa – Luna Park na głos, flet kontrabasowy, perkusję i komputer (kompozycja została zamówiona wspólnie przez paryski IRCAM i Warszawską Jesień). European Workshop for Contemporary Music przedstawi koncert muzyczno-teatralny, a w nim trzy prawykonania: dwie polskie kompozycje zamówione przez Warszawską Jesień u Jagody Szmytki i Artura Zagajewskiego oraz nową wersję Vivarium Manosa Tsangarisa, ucznia Mauricio Kagela, twórcy gatunku teatru instrumentalnego. Duet Petrini – Jünger (flet skrzynkowy Paetzolda i flet kontrabasowy) dokona prawykonań utworów Kenta Olofssona, Pierre’a Jodlowski’ego i Aleksandry Gryki. Będą to utwory przeznaczone na owe nisko brzmiące flety, dźwięki elektroniczne oraz wideo. Zespół śpiewaków Camerata Silesia przedstawi Phylakterion Pawła Szymańskiego, wykonywaną w języku greckim kompozycję, którą nazwać by można rodzajem muzycznego rytuału modlitewnego, inspirowaną tekstami wczesnego chrześcijaństwa, odkrytymi podczas wykopalisk archeologicznych na terenie południowego Egiptu. W koncercie, który odbędzie się w kościele Ewangelicko-Reformowanym, dzieło to poprzedzą utwory chóralne Krzysztofa Baculewskiego, Ukrainki Anny Korsun i Litwinki Justė Janulytė.

 

Jednym ze znaczących wydarzeń odnoszących się do idei tegorocznego festiwalu będzie   Inori na tancerzy (lub mimów) i orkiestrę (w wersji na tancerkę i taśmę), słynnej kompozycji Karlheinza Stockhausena, w której różnego rodzaju gesty (modlitewne, rytualne) wielu kultur świata, ściśle zsynchronizowane z dźwiękami, niejako unaoczniają płynącą muzykę. Solistką będzie znakomita realizatorka tego niezwykle wymagającego dzieła, Agnieszka Kuś.

 

Po raz pierwszy na Warszawskiej Jesieni wystąpi duet młodych znakomitych muzyków: Macieja Frąckiewicza (akordeon) i Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela). Przedstawią oni kompozycje Adriany Holszky i Matthiasa Pintschera oraz – to następny debiut na Jesieni, tym razem kompozytorski – młodego, utalentowanego twórcy Wojciecha Blecharza. Odbędzie się światowe prawykonanie jego nowego utworu, stanowiącego część większego projektu operowego, nad którym kompozytor aktualnie pracuje. Zamówiona przez Warszawską Jesień kompozycja przeznaczona jest na akordeon, wiolonczelę oraz głos solowy. Wykonawczynią partii solowej będzie rewelacyjna mezzosopranistka Anna Radziejewska, która w drugiej części koncertu, wraz z orkiestrą Aukso, przedstawi także specjalnie dla niej skomponowane i jej dedykowane Cantiere del Poema Salvatore Sciarrina znakomitego kompozytora włoskiego, autora wielu oper.

 

W stulecie skomponowania przez Arnolda Schönberga dramatyczno-koncertowego cyklu  Pierrot lunaire, arcydzieła ekspresjonizmu muzycznego, przedstawiony zostanie projekt, na który złoży się wykonanie Pierrot lunaire w interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca oraz artystyczny komentarz do tego utworu: zamówiona przez Warszawską Jesień nowa kompozycja Macieja Jabłońskiego Księżycowy Pierrot, przeznaczona na aktora, zespół instrumentalny, dźwięki elektroniczne i wideo. W solowej partii Sprechgesang w utworze Schönberga usłyszymy Agatę Zubel. Pierrot lunaire stanowi historyczny kontekst dla nurtu utworów nawiązujących do hasła „Warszawska Jesień… z głosem”. Nadmieńmy, że w koncercie finałowym z kolei przedstawione zostaną Herodiade-Fragmente Matthiasa Pintschera, które nawiązują do dzieła Schönberga.

 

Jeśli chodzi o koncerty kameralne, należy także wspomnieć o słynnym Experimentalstudio z Freiburga; przedstawi ono utwory przeznaczone na instrumenty i dźwięki elektroniczne, a będą to m. in. kompozycje Marka André, Briana Ferneyhough’a i Luigiego Nono.

 

Co do koncertów symfonicznych, obok inauguracji z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej, którą poprowadzi wybitny francuski dyrygent Pascal Rophé oraz finału  w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją charyzmatycznego Lucasa Visa, zaplanowany został jeszcze jeden koncert Orkiestry Filharmonii Narodowej, która tym razem wystąpi pod kierunkiem niezwykle utalentowanego młodego dyrygenta Rafała Janiaka. W programie tych koncertów – oprócz wspomnianych kompozycji Harvey’a, Kagela, Mařatki, Kena Ueno i Matthiasa Pintschera – znajdą się również m. in.:  Uwertura pittsburska Krzysztofa Pendereckiego (usłyszymy ją w Polsce po raz pierwszy), Roseherte na orkiestrę i dźwięki elektroniczne holenderskiej kompozytorki Rosalie Hirs, Concerto per violbasso e orchestra Witolda Szalonka oraz Kaji Saariaho D’om le vrai sens (z udziałem rewelacyjnego fińskiego klarnecisty Kari’ego Kriikku).

 

Kontynuowana będzie Mała Warszawska Jesień – festiwal muzyki współczesnej dla dzieci. W ramach cyklu odbędzie się koncert utworów wykorzystujących nowe techniki instrumentalne, w trakcie trwania festiwalu w Zachęcie czynna będzie interaktywna instalacja Łukasza Szałankiewicza (roboczy tytuł: Dźwięki z kosmosu), na zamówienie festiwalu zrealizowany zostanie przez Jerzego Kornowicza w Łazienkach Królewskich muzyczny spacer – kompozycja plenerowa, warsztaty dla dzieci poprowadzą Dagna Sadkowska i Michał Górczyński.

 

 

Tadeusz Wielecki
Dyrektor Festiwalu

 

 

Data publikacji: 28.09.2011

Źródło: NCK

Podziel się:  

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Miejsce wydarzenia


województwo: mazowieckie
00-272, Warszawa, Rynek Starego Miasta 27

Organizatorzy

Związek Kompozytorów Polskich
Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter