Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kalendarz

XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie

Data wydarzenia: 27.5-3.6.2012

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie jest dużym, tradycyjnym, cyklicznym, niekomercyjnym, prestiżowym,  najwyższej rangi artystycznej, bardzo ważnym przedsięwzięciem artystycznym o charakterze międzynarodowym. Jest jedną z „wizytówek Warszawy”, jednym z najważniejszych warszawskich festiwali i jednym z najpoważniejszych tego typu festiwali w Europie. Festiwal prezentuje twórczość muzyczną związaną z chrześcijaństwem oraz z innymi religiami  w najszerszym aspekcie formalnym oraz historycznym, prezentuje twórczość kompozytorów polskich w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi dziełami światowej literatury muzycznej w możliwie najbardziej atrakcyjny dla publiczności sposób oraz  promuje warszawską Archikatedrę św. Jana jako wielowiekowe centrum kulturalne o znaczeniu międzynarodowym. Festiwal jest nastawiony na najszerszy odbiór społeczny (od 200 do 2000 osób na każdym koncercie, każdego roku ponad 5000 słuchaczy), publiczność festiwalową stanową najszerzej rozumiani mieszkańcy Warszawy oraz turyści. Kierownictwo artystyczne festiwalu - Przemysław Kapituła.
 

 

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie, zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali i najpoważniejszych imprez tego typu w świecie, powstał w 1991r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Festiwal wypełnił lukę jaka powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach, z myślą o których były tworzone.        Wielki sukces artystyczny, a co równie ważne, wielki sukces frekwencyjny festiwalu spowodował, że pomyślana jednorazowo impreza przekształciła się w coroczny, o imponujących rozmiarach międzynarodowy festiwal, który na trwałe wpisał się do kalendarza życia muzycznego Warszawy i Polski. Odbywający się na przełomie maja i czerwca festiwal zyskał sobie miano jednego z najbardziej prestiżowych przedsięwzięć artystycznych w naszym kraju, które łączy bardzo wysoki poziom artystycznych prezentacji z wyjątkowo szerokim odbiorem społecznym (od 200 do 3000 słuchaczy na każdym koncercie).        Podstawowym zadaniem festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie. W warszawskich świątyniach wykonywana była muzyka religijna w aspekcie historycznym i formalnym. Szczególnie ciekawie wypadała promocja muzyki polskiej w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej (cykl „Wszystkie utwory organowe Feliksa Nowowiejskiego”, renesans twórczości legendarnego organisty Katedry Warszawskiej - Mieczysława Surzyńskiego, popularyzacja polskich tabulatur organowych). Podczas festiwalu wykonywane były wielokrotnie kompozycje, które nie istnieją w świadomości polskich muzyków i działaczy muzycznych. Koncerty odbywają się w zabytkowych kościołach warszawskich, głównie w Archikatedrze św. Jana, która stanowi ważne centrum muzyki sakralnej i organowej o znaczeniu międzynarodowym.        W warszawskim festiwalu wzięło udział wielu doskonałych artystów m.in.: papieski chór Capella Sixtina pod dyr. Maestra D.Bartolucciego, Wiener Sängerknaben, Mozart Knabenchor Wien, Poznańskie Słowiki z prof. S.Stuligroszem, Polskie Słowiki, The Luther Nordix Choir, Chór Archikatedry Warszawskiej do dyr. ks. Andrzeja Filabera, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Gloger Festival Choir, Chór Katedry Prawosławnej w Kaliningradzie, Zespół Narodowej Muzyki Sakralnej „Svetilen”, Męski Zespół Wokalny „Kairos”, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, orkiestra Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Archikatedry Warszawskiej, Orkiestra Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Lwowskiej, Kapela Chóralna „Trembita” ze Lwowa, orkiestra Berlin Baroque i chórMonteverdi-Chor Berlin, Figuralchor Berlin, B.Ładysz, W.Ochman, L.Lohmann, H. i F. Haselböckowie itd. W trakcie dziewiętnastu edycji festiwalu w koncertach wzięło udział kilka tysięcy wykonawców z całego niemal świata. Równie imponująca jest kilkudziesięciotysięczna rzesza słuchaczy, którzy uczestniczyli w koncertach oraz ilość kompozycji zaprezentowanych w warszawskich świątyniach. Wykonywano tu utwory powstałe we wszystkich epokach muzycznych, solistyczne (cykl „Wszystkie utworów organowe F. Nowowiejskiego” - m.in. 9 symfonii organowych, cykl „Wszystkie koncertowe utwory organowe legendarnego organisty Katedry Warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego”, cykl „Wszystkie utwory organowe J.S.Bacha w Archikatedrze”, symfonie organowe Ch. M. Widora i L. Vierne’a, cykl „Wszystkie utwory organowe J. S. Bacha w Archikatedrze” – 20 recitali organowych), kameralne oraz przede wszystkim te, które wymagają wielkiego aparatu wykonawczego (solistów, chóru, orkiestry) m.in.: oratoria L.van Beethovena, C. H. Grauna, J. Haydna, G. F. Händla, F. Mendelsohna-Bartholdyego, F. Liszta (Chrystus, Węgierska Msza Koronacyjna), M. Sołtysa, msze A.Vivaldiego, F.Schuberta, A. Diabellego, G.Rossiniego, W.A.Mozarta, I.J.Pleyela, S.Moniuszki, F. Nowowiejskiego, B.Pękiela, K. Wiłkomirskiego, T. Maklakiewicza, F. Lessela, kantaty D. Buxtehudego, symfonie L.Bernsteina (Kaddish) i H.M.Góreckiego, Mszę Jazzową, pasje J.S.Bacha, Mszę h-moll J.S.Bacha (kilkakrotnie) itd. Podczas fetiwalu odbywały się również sesje muzykologiczne. Festiwal pobudził życie muzyczne w wielu świątyniach pozostając jednocześnie najbardziej prestiżową tego życia częścią.        Patronat nad Festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Prymas Polski przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę - Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Komitet Honorowy i Radę Artystyczną wspierające imprezę, tworzą wybitni artyści, naukowcy oraz wpływowe osobistości z różnych sfer życia publicznego. Festiwal organizuje „Fundacja Festiwal Muzyki Sakralnej”. Festiwal wspiera finansowo Miasto Stołeczne Warszawa.        Festiwal ma swoją tradycję, coraz rzadziej spotykaną. Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny!                                                            

Data publikacji: 30.09.2011

Źródło: NCK

Podziel się:  

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Miejsce wydarzenia


województwo: mazowieckie
01-049 Warszawa, el. Esperanto 14/6

Organizatorzy

Fundacja "Festiwal Muzyki Sakralnej"
Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter