Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kalendarz

Obraz świata, który przemija

Data wydarzenia: 10.11.2011-29.1.2012

"Obraz świata, który przemija. Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów"

kurator wystawy: Anna Król


"…żebym miał kąt z bożej łaski,
maleńki, jak te obrazki, co maluje Stanisławski
z jabłoniami i z bodiakiem
we złotawym słońcu takiem…"

Stanisław Wyspiański, Wesele,
akt III, scena 17

 
Jan Stanisławski (ur. 24 czerwca 1860 w Olszanie koło Korsunia, na Nadnieprzańskiej Ukrainie, zm. 6 stycznia 1907 w Krakowie) - polski malarz, pedagog. Był jednym z najwybitniejszych  przedstawicieli polskiego modernizmu. Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim zwieńczone srebrnym medalem. 
Malarstwa uczył się u Wojciecha Gersona w Warszawie, następnie studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie i w  Paryżu pod kierunkiem Emila Carolus-Durana. Pejzaże Stanisławskiego, charakteryzujące się niewielkim formatem i wyjątkową  urodą, należą do najwybitniejszych osiągnięć sztuki przełomu XIX i XX wieku. Przez dziesięć lat artysta był wykładowcą w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.. Jako profesor, prowadząc klasę pejzażu, przyczynił się do odrodzenia polskiego malarstwa pejzażowego. Wykształcił ponad 60 malarzy, których większość poświęciła się temu kierunkowi  W 1898 został członkiem Secesji Wiedeńskiej.  Ze sztuką Dalekiego Wschodu zetknął się podczas pobytu w Paryżu (1885-1895). To tam, w pracowniach m. in. Moneta, Degasa, powstawały najwspanialsze dzieła nawiązujące do estetyki  japońskiej. Inspiracjom dalekowschodnim sprzyjała również atmosfera Krakowa przełomu wieków, zauroczonego japońszczyzną w dużej mierze dzięki Feliksowi Jasieńskiemu i jego głębokiej fascynacji Krajem Kwitnącej Wiśni.  
 Drzeworyty ukiyo–e wywodzą się z wielowiekowej tradycji malarstwa krajobrazowego Dalekiego Wschodu i były przedstawieniem konkretnego, znanego miejsca. Stanisławski, podobnie jak japońscy mistrzowie, w swym malarstwie starał się dotrzeć do  istoty ducha. Stosował w kompozycji różne punkty widzenia, np. tak charakterystyczne elementy zakratowania – widzenie poprzez pnie drzew, gałęzie. Krajobrazy szkoły Stanisławskiego, wyrafinowane, ale przepełnione głębią, zestawione z japońskimi drzeworytami Utagawy Hiroshige – to wyjątkowe przeżycie zarówno dla wielbicieli kunsztownego malarstwa pejzażowego, jak i miłośników drzeworytów japońskich. Stanisławski był mistrzem małych form pejzażowych. Odzwierciedlały one fascynację malarza zarówno przyrodą, jak i światłem i barwą.
            Ekspozycja ta jest kolejną, po wystawie dzieł Olgi Boznańskiej, prezentacją z cyklu japonizm polski pokazywaną w Kamienicy pod Gwiazdą. Obok obrazów Jana Stanisławskiego podziwiać można prace jego uczniów: Henryka Szczyglińskiego, Stanisława Czajkowskiego, Jana Talagi, Stanisława Kamockiego, Tadeusza Makowskiego, oraz grafiki Utagawy Hiroshige.
 Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu obejmuje dzieła  pochodzące ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz z kolekcji prywatnych.
 

Data publikacji: 14.10.2011

Źródło: NCK

Podziel się:  

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Miejsce wydarzenia


województwo: kujawsko-pomorskie
87-100, Rynek Staromiejski 35

Organizatorzy

Kamienica pod Gwiazdą, Muzeum Okręgowe w Toruniu
Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter