Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.
Autor wpisu:
Beata Branicka
Data publikacji: 16.02.2015
Waldemar Cichoń to jedna z najbarwniejszych postaci elbląskiego środowiska plastycznego. Od 35 lat rzeźbi, nie uciekając także od angażowania się w sprawy społeczne.
Waldemar Cichoń (ur. w 1955 r. w Elblągu). W 1980 r. zdobył dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, na Wydziale Rzeźby, u profesora Franciszka Duszeńki. W 1997 r. na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku uzyskał tytuł doktora sztuki.
Organizator i komisarz Ogólnopolskich Plenerów Ceramicznych i wystaw poplenerowych w Kadynach. W latach ’80 inicjator i komisarz ogólnopolskich plenerów rzeźbiarskich INGERENCJE z wykorzystaniem drewnianych form odlewniczych w przestrzeni publicznej Elbląga. Przez wiele lat członek rady artystycznej przy Centrum Sztuki Galeria EL. W latach ’90 członek Komisji Kultury przy UM Elbląg.
„Najczęściej sięgam do swojej prywatnej mitologii, w której znajduję okruchy dzieciństwa, rzeczy zapamiętane do końca życia, wspomnienia kształtów zapierających dech w piersiach, które kiedyś tam, oczami dziecka widziane po raz pierwszy, były zaprzeczeniem banału i pozostały w pamięci, jako przecudne bogactwo królewskich wspaniałości; zaklętą w drobiazgach tęsknotę za irracjonalną cudnością wstydliwych smutków” - mówi Waldemar Cichoń.
Po ciężkiej chorobie i utracie wzroku, artysta wykorzystuje swoją "pamięć dotyku". Zmienił rozmiar i gęstość detali, ale nadal pieczołowicie dobiera szlachetne gatunki drewna i kamienia. Rzeźby zaskakują wyszukanymi kolorami, kształtami, formą i fakturą, wymodelowaniem i kompozycją.
"Niezwykłą wagę w interpretacji poszczególnych postaci Cichonia ma prywatna pasja rzeźbiarza - muzyka. Artysta jest audiofilem, w swoich zbiorach ma setki czarnych krążków i płyt CD. Najwyższą pozycję w jego muzycznych gustach stanowi bez wątpienia muzyka klasyczna i jazz, ale też rock czy blues.
Słucha wszystkiego, co może go wzbogacić i poszerzyć wiedzę o świecie. Muzyka nie tylko jest towarzyszem niewidomego rzeźbiarza, ale stanowi ważny element inspiracji. Szereg jego prac nosi muzyczne tytuły: Cantus firmus, FADO, RAP’n’ROLL, Apokryficzny gambista, Tango.
Język dzieł Cichonia wypowiada prawdy o rzeczywistości językiem metafory i symbolu. Opowiada historię poetycką, wskazując na metaforyczność i liryczną sugestię, o pięknie, muzyce, samotności, intymności i przemijaniu w sposób ironiczny i pełen uczucia, zawsze głęboko ludzki.
Pozostał Cichoń wierny w praktyce artystycznej tworzeniu prac z wyraźnym śladem indywidualnego spojrzenia na sztukę, traktującym doświadczenie z materią i eksperyment, jako naturalne komponenty strategii artystycznej.
Odporny na dogmaty, buduje swój potencjał twórczy na prostocie, co odkrywa nowe znaczenia i jakości w rzeczach zwykłych, w odnajdywaniu zaskakujących połączeń, dlatego że ujawnianie prawdy staje się każdorazowo deszyfrowaniem znaczeń, również poprzez odniesienia do pochodzenia form" - mówi o twórczości Cichonia Jarosław Denisiuk, dyrektor Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu.
Komentarze (0):