Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Symbolika cmentarzy żydowskich

Autor wpisu: AK
Data publikacji: 23.11.2010
Okres historyczny: 1800-1914

Kirkuty jednak to miejsca bardzo szczególne. Ukryte gdzieś na uboczu, porośnięte wysoką trawą intrygują swą atmosferą i zachwycają finezją wykonania hebrajskich inskrypcji, pracowicie wykutych w kamieniu przez nieznanych rzemieślników - artystów.  

Pierwsi Żydzi na ziemiach polskich pojawili się prawdopodobnie w IX lub X wieku i przez tysiąc lat żyli wśród nas. Wielu Żydów wygnanych z innych krajów właśnie tu znalazło schronienie i zostało na stałe. Na początku XX wieku co dziesiąty obywatel Rzeczypospolitej był wyznania mojżeszowego. Tysiącletnia obecność Żydów w Polsce została brutalnie przekreślona przez hitlerowców. Z wojennej pożogi ocalały także tylko nieliczne synagogi, mykwy i domy kahalne. Zachowało się jednak stosunkowo wiele żydowskich cmentarzy. Wiele z nich podzieliło tragiczny los narodu żydowskiego – niszczone przez okupanta, po wojnie nie raz wykorzystywane jako źródło budulca, często skazane na zapomnienie i niszczenie przez władze komunistyczne.

Kirkuty jednak to miejsca bardzo szczególne. Ukryte gdzieś na uboczu, porośnięte wysoką trawą intrygują swą atmosferą i zachwycają finezją wykonania hebrajskich inskrypcji, pracowicie wykutych w kamieniu przez nieznanych rzemieślników - artystów.

Mało kto zastanawia się, jakie znaczenie kryje się za ozdobami na macewach. Wiele z nich ma swoją ściśle określoną symbolikę, mało czytelną dla dzisiejszych odwiedzających kirkuty. 

Jako pierwszy często rzuca się w oczy symbol dobrze znany – Gwiazda Dawida. Jest to jeden z najważniejszych symboli judaizmu. Po nim właśnie najłatwiej rozpoznać grób żydowski. Poza nim na macewach ryto także inne, trudniejsze do rozszyfrowania symbole. Na przykład na nagrobkach rabinów, uczonych i pobożnych studiujących Torę i Talmud umieszczany była rycina księgi. Dłonie złożone w geście błogosławieństwa oznaczały groby kapłanów, potomków arcykapłana Aarona. Dzbanek z misą zarezerwowany był dla nagrobków lewitów, pomocników kapłanów, potomków rodu Lewiego. Wyryta na macewie korona sugeruje, że pochowany w tym grobie był osobą pobożną, znającą Torę i inne pisma religijne, świecznik zaś, od jedno do siedmioramiennego, że tu pochowana jest kobieta. Gołąb, biblijny symbol pokoju, oznacza na pomnikach zgodę i miłość małżeńską. Złamane drzewo lub kwiat symbolizują tragiczną śmierć zmarłego. Samo drzewo to symbol mesjańskiej nadziei, palma zaś oznacza Judę, obfitość i narodowe odkupienie.

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,4 (głosów: 2187)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Galeria

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter