Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wasze wpisy

Brama do Miasta Zmarłych

Autor wpisu: kl
Data publikacji: 17.12.2012
Okres historyczny: III Rzeczpospolita po 1989 r.

Dom pogrzebowy Brama do Miasta Zmarłych - Cmentarz Batowicki w Krakowie

"Myślą przewodnią projektu było stworzenie budowli-znaku, o ponadczasowym, ponadstylowym charakterze. Budowli, która stojąc na końcu drogi jak BRAMA symbolizować będzie granicę pomiędzy światem żywych a nieskończonością. (…) Tematem projektu stał się problem przejscia od swiatła do cienia, kontrastu pomiędzy jasnoscia a ciemnoscia.” (Romuald Loegler)

Można powiedzieć, że budynek jest rezultatem poetyckiej wizji przestrzeni autora. Mamy tu do czynienia z wyjątkowym programem budynku. Dla samego twórcy jest to też najważniejsze dzieło w procesie autorskiego rozwoju koncepcyjnego.
 

Brama do Miasta Zmarłych znajduje się na końcu starego cmentarza, daleko od wejścia. Aby do niej dotrzeć należy przejść przez tworzące regularny układ ścieżki, usytuowane między grobami, wykorzystujące naturalne wzniesienia terenu. Tak skonstruowana droga ma nadać duchowy charakter wysiłkowi, czasowi potrzebnym by dotrzeć do celu.


Kaplica ma kształt lekkiego łuku, jest wąska, wydłużona, wygięta w kierunku wnętrza cmentarza. W tym miejscu znajduje się rów wypełniony wielkimi kamieniami, ma on sugerować podział między ziemią a transcendencją. Nad kamieniami usytuowano niewielką kładkę, która ma wzmagać uczucie przejściowości. Dach budynku jest nieco wypukły. Z jednej strony dachu pojawia się przerwa, dzięki której powstało miejsce przejścia dla naturalnego światła i widok na niebo. Różnica w wysokościach gruntu rozwiązana została w budynku ścianą niwelującą, która zawiera szereg urn pogrzebowych.
 

Według założeń projektu najgłębszy punkt medytacji stanowią dwie kapliczki. Trumny trafiają do nich najpierw przez szklaną fasadę budynku, a następnie przez wewnętrzną przeszkloną ścianę. Kapliczki można rozdzielić drewnianą ścianą działową. Naturalne światło wywołuje plastyczny efekt siatki geometrycznej wyznaczającej plan budynku, jak również modeluje przestrzeń wewnątrz.


Brama do Miasta Zmarłych został nominowany w kategorii najlepszy budynek użyteczności publicznej 1989-1999, etap lokalny.
 

Źródło:

http://www.loegler.com.pl/index.php?page=publications&publication=publication_040

Metryczka:

Podziel się:  

Oceń artykuł:
  Aktualna ocena: 3,4 (głosów: 1129)

Komentarze (0):

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować!

Powiązane tagi

Mapa

Zaloguj się przez Facebook
Connect to your Facebook Account
Logowanie



rejestracja
zapomniałem hasła

Newsletter